new

الجمعة، 13 أبريل 2012

Hight Definition Makeup او المكياج عالى الوضوح

كيتير دى الايام  نلاحظ فى اغلب التلفزونات واجهزة الرسيفر والقنوات والكاميرات  مكتوب  HD   واللى هى اختصار للكلمتين Hight Definition اللى هو ثورة جديدة فى عالم تكنلوجيا التصور والبث التلفزيونى والافلام
ونتيجة للتطور دا كان لازم  فنانين المكياج يخلو بشرات الممثلين تبان طبيعية اكتر ويتخلصو من طبقات المكياج التقيلة القديمة خصوصا ان التلفزيونات الجديدة بتكبر الصور من مرتين لخمس مرات اكتر من الاجهزة القديمة ودا شى راح يبين العيوب بدرجة كبيرة .
وكان انهم عملو المكياج عالى الوضوح اللى بيحتوى على ذرات عاكسة للضوء من عناصر مختلفة زى السيليكون والميكا والكرستال والكوارتز اللى بتستقر على سطح البشرة وبتعمل ديفيوجن للضوء وتخليه ينعكس فى اتجاهات ختلفة  بتدى مظهر انعم للبشرة وشكل طبيعى اكتر اثناء التصوير وفى الطبيعة كمان .
فى سوال سمعته من كذا وحدة وهو :
هل المكياج عالى الوضوح بيحتاج طريقة استعمال مختلفة عن المكياج العادى ؟
والاجابة هى اكيد لا فى اغلب الاحوال لما تستعملى دى النوعية من المكياج راح تطبقيه بالطريقة المتبعة مع المكياج العادى
سوال تانى وهو ايش هى احسن المنتجات من المكياج عالى الوضوح اللى لازم الواحد يشتريها ؟
من الافضل ان الوحدة تشترى كريم الاساس والكونسيلر من النوعية دى لانهم راح يدوكى بشرة نظيف وخالى من العيوب ودا بيخلى اى منتج تانى تحطيه على وجهك يظهر باحسن شكل ممكن وبما انك ماراح  تحتاجى تحطى طبقات من كريم الاساس فدا راح يبعدك من انك تطلعى بمظهر انك حاطه سطل بويا على وجهك :) وبيكون ممتاز للعرايش ولاى وحدة حابة تاخد صورة .
ايش احسن الشركات اللى عندها منتجات عالية الوضوح ؟
makeup for ever من اشهر الشركات اللى نزلت منتجات عالية الوضوح وممكن تلاقى عندهم تقريبا اى شى




;كمان فى شركة dior نزلت   Capture Totale Foundation boasts a high-definition finish.
وشركة cargoو نزلت مجموعة blue ray
smash box
وفى كمان ماركة اelf واكيد غيرها كتير والغريب ان ماك لسا ما نزلت خط هاى ديفنيشن لحد الان بس منتجاتهم بتادى نفس الغرض تماما :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق