new

الاثنين، 30 أبريل 2012

البرايمر او البيس.. ليش لازم تستعمليه قبل المكياج.

كم مرة اتفرجتى على صور العارضات والمشاهير واستغربتى ليش بشراتهم ناعمة ومتالقة واتمنيتى فى نفسك لو انك تتمتعى بنفس مظهر بشراتهم؟
والسر موجود فى البرايمر :)
الحقيقة انو اتناج واكتشاف البرايمرات سبب ثورة فى طريقة وضع المكياجوالنتايج اللى بيتم الحصول عليها وانا كخبيرة مكياج مستحيل اقدر استغنى عن وجود البرايمر بين عدتى ابدا لانه راح يضمنى نتيجة بيرفكت وفلاولز على اى وجه وراح اكون متاكدة ان اى منتج استعمله على الوحه بعد كدا راح يبان فى احسن صورة ولساعات طويلة .
كيف البرايم بيعمل كدل دا؟...راح تتفاجئى.
لا البرايمر ليه ميزة جدا مفيدة وهى انو بيملا كل الخطوط
 الرقيقة اللى على البشرة وباستعمال البرايمر كطبقة رقيقة بين البشرة وكريم الاساس بيخلى كريم الاساس يتوزع بنعومةز
البرايمر فى العادة بيجى بصيغة جل او كريم خفيف ممكن يكون ملون وممكن لا على حسب الماركة وزى ما قلنا تغطية الخطوط والمسامات بتوفر احسن وضع لكريم الاساس عشان يبان بيرفكت ومتالق .
واغلب البرايمرات اللى تجى على صيغة جل وحتى الكريم بتوفر تحكم فى الزيوت المفرزة من المسامات وبتوفر مكياج ثابت لفترة طويلة من غير ما يتمسح او يتلخبط وكمان مظهر مات اكتر للبشرة وكمان بيمنع ظهور التجاعيد حول الوجه وتحت الايشدو .

بعض انواع البرايمرات النتوفرة فى الاسواق :


MAC  PREP+PRIME
مستحلب خفيف خالى من الزيوت بيخفى المسامات ويتحكم فى الزيت ممكن تحطيه على بشرو رطبة عشان يساعد على تغطية القشور البسيطة على البشرة بيجف بسرعة وبيدى تغطية مطفية مثالية غير مرئية بدوم فترة طوية
وماك على موقعهم بيوصفو النتج دا على انو لوشن سائل خفيف بيحتوى على جزيئات سيليكون خاصة بتغطى المسام وحتى بيخفف احمرار البشرة وممكن يستعمل تحت كريم الاساس او البودرة .

Makeup forever HD prime and color corrector
كريم خفيف خالى من الزيوت ومصصح للون البشرة وبيعزز بنية اليشرة قبل وضع كريم الاساس
ومن مميزاته الاضافية انو بيغذى وبيرطب بعمق وبينعم وبيخلق طبقة على البشرة تديكى مظهر متالق ومضاد للتغضن وبتثبت المكياج لفترة طوية
وبنتحصل على البرايمر دا بعدة الوان
اللون الابيض
الوردى
الاخضر
البنفسجى
والازرق
والاصفر ولون الكراميل
وراح نشرح استخدامات كل دى الالوان فى موضوع تانى :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق